give me hope!

Idag är ja trött, vaknade vid 12.00
Panik åt en frukost med hela familjen Övre Bleikveien 27. Det blev gröt och mackor.
Sjukt mätt är jag nu, men mycket ska in i den lille magen om man ska orka med ett 12 timmarspass på jobbet.
Idag ska jag öppna själv, vilket jag aldrig gjort innan, ska även ta emot massa dropp in gäster vilket kommer bli en liten utmaning när allt ska klaffa. Enkelt för många, men svårt när man är ny i restaurang träsket,
Vi har börjat med julemat.
Norges julmat är ju lite mer annorlunda än Sveriges Här äter man pinnekött eller lutfisk.
Pinnekött är revbenen på lammen som man torkar, vet inte hur länge, men detta kokar man sen upp och serverar med rotmos och senap.  Det lucktar i hela restaurangen när någon äter det. Och det är så populärt så det är ju stora sällskap som tar in dessa läckerheter.
Lutfisken går också som smör. Igår var det en liten dam som undrade om jag kunde anbefara (rekomendera) lutfisken.

Sjukt svårt, jag tycker ju helt ärligt att det ser ut som en stor blaff med slemmig genomskinlig fisk, till detta serveras också ärtpure, som en fast konsistens av vår ärtsoppa.
Jag sa att jag inte smakat det men att det säkert var nyderligt (ljuvligt). Hehe.. ÅÅhh ibland ljuger jag till och med för mig själv.
Men även fast jag har svårt att tro denna tradition så älskar norrmännen detta. Till och med ungdomarna
och jag ska väl inte säga något för än jag smakat. Men det dröjer nog till de.



 
pinnekött och lutefiskmiddag




Så idag blir det mycket jobb igen. Ska arbeta med bossen och han är en sån person man kan tänka sig inte har ett enda dammkorn hemma och som har allt precis på rätt plats i färg och form hemma.
Dukar jag upp ett bord, kommer han och rättar till, viker jag en servett suckar han, torkar jag av ett saltkar kommer han och putsar det igen.
Men det kommer nog alltid vara så, och jag måste erkänna att jag lär mig sjukt mycke av honom.




 



Denna låt tillägnar jag mig själv!
Man kan ju bara tänka på mig när man hör den!

Kommentarer
Postat av: cam

ja ä ju sååå nyfiken på va du ska hitta på till sommaren!! :D berätta!!!

2008-11-30 @ 00:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0