När är de stopp

när är de nog? Och när ska jag säga stopp.
Den frågan ställde jag mig på jobbet idag.
Jag började klockan 17 och redan då sitter två män vid ett bort och äter förrätt.
På bordet står ett glas GT, en öl och en karaff vitvin.
När varmrätten kommer in har de beställt en flaska rött vin.
Jag serverar den och männen käkar på.
Maten tar slut och med de beställer de en flaska vin till.
En halvtimme går och vinet tar slut.
- kan vi få en till tack.
Nu känner jag en tvekan, men dom sitter ju lugna och snackar så visst.
Men man märker på den ena mannen, som dricker mest, att han är lite på pickalurven.
Men jag serverar en flaska till.
Jag och min arbetskamrat snackar om de här, va ska vi säga om dom vill ha mer? Är de stopp då? dom stör ingen men vi tycker att det börjar bli lite jobbigt. Och de märks på den ena mannen att han fått i sig lite.
klockan är runt åtta tror jag och männen har nu druckit

1 ÖL
1 GT 
1 karaff vit vin
3 flaskor rött vin.

Nu ber den ena mannen om en till flaska vin. Alltså den 4e.
Min kollega går fram och säger att hon nog helst inte vill servera mannen en flaska vin till, de är nog bra nu.
Han blir stekförbannad.
Hon berättar att de inte alls är för att förnedra honom och att dom inte alls stört någon men att hon inte vill servera sista flaskan eftersom de finns skänkekontroller som går runt. Och för hans eget bästa m.m.
Då ställer han sig upp och skriker.
- Och de ska DU komma och säga till mig! Jag har arbetat i Bryssel och är kongressman.
Då kände jag att vi hade gjort helt rätt. Vilken jävla normal nykter människa ställer sig och skriker de för att man blir nekad en flaska vin till.
- Jag har bara blivit nekad en gång förut och de var i ditt lands huvudstad säger den andra mannen.
Okej ...hmm...nu kommer johannas tankar fram igen. De är väl bra de, de betyder ju bara att han kanske håller sig till den normala nivån av inhalering av dryck på restaurang innan. Annars skulle de ju vara jobbigt om man alltid blev nekad.
De båda männen skulle i varje fall aldrig komma tillbaka mer och berätta för alla sina vänner vilken skitrestaureng de här var. Alla vänner i Bryssel då eller?

De här tyckte vi i varje fall var en smula jobbigt. De är inte kul som tjej att säga åt en man som skulle kunna vara min farfar att nej, ingen mer dricka för dig nu.
Jag vet mycket väl att han kan nog ta hand om sig själv. Men de vi senare tänkte på var, hur blir han sen med för hans del,  2 ,5 flaskor vin i kroppen. Kommer han snubbla in i ett bord, spy på en toalett, bli otrevlig, skrika, bli obehaglig och okontrollbar.
De här var nått som störde oss i varje fall. Eftersom han skötte sig, men att vi absolut inte visste hur de skulle bli med tidens gång, han satt ju bara ner också.
Men men men. När jag är på restaurang för att sitta och mysa och äta god mat bland tända ljus så har inte jag lust att ha ett fyllo bakom mig.


Men , gubbarna lämnade i varje fall restaurangen, skitsura. Med en full påse från systembolaget
Så jag hoppas de hade en trevlig kväll.


SÅ?? VA SKULLE NI GJORT?













Kommentarer
Postat av: erica

tycker att ni gjorde helt rätt gumman. den generationen som du & jag kallar "äldre män" kommer nog aldrig att klara av att bli tillsagda av en ung tjej utan att det kommer kännas tungt för dom (medan vissa kanske visar det mer än andra..)



kramkram

2009-10-28 @ 06:28:40
URL: http://icatrasan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0